Tiimiakatemian tiimiyrittäjät Juuso Salpakari ja Jussi Muilu ovat tuoreita verkkokauppayrittäjiä. 1501 Vintage -verkkokauppa on keskittynyt vintage-vaatteiden Mystery box -myyntiin. Yrittäjien mukaan Mystery box -konsepti saattaa olla tällä hetkellä ainoa laatuaan Suomessa. Kun tilaaja tilaa yhden, kahden tai kolmen tuotteen Mystery boxin, hän saa kokonsa mukaisen asukokonaisuuden, jossa on pääsääntöisesti 1990-2000-luvun vaatteita. Salpakari ja Muilu valitsevat kokonaisuudet, ja ostaja saa trendikkään setin itselleen. -Ajatus on, että Mystery boxin asukokonaisuus on edullisempi kuin yksittäiset tuotteet, joten mysteri box tuo arvoa sen hankkijalle. Hankinta voi myös tuoda uutta näkökulmaa tai lisää tietynlaista tyyliä ostajan vaatekaappiin.
Mystery box -konsepti on suosittu esimerkiksi Briteissä. Muilu ja Salpakari tunnistavat, että Suomi on suppeampi markkina. Heillä onkin tavoitteena saada jalansijaa myös Suomen lisäksi Pohjoismaissa. Sen vuoksi markkinointi tehdään englannin kielellä.
-Toivomme, että bisnes kasvaa sellaiseen kokoluokkaan, että siitä syntyy lähes passiivista tuloa ja voisimme maksaa siitä itsellemme palkkaa. Nyt ollaan vasta alkumetreillä.
Kiertotalous ja tulevaisuuskestävä liiketoiminta
Second hand ja muoti kiinnostavat molempia tiimiyrittäjiä. Sen vuoksi myös tiimiyrittäjien verkkokauppabisneksen keskiössä on kiertotalous ja tulevaisuuskestävän liiketoiminnan kehittäminen. Tässä verkkokauppabisneksessä yhdistyy sekä vaatteiden eliniän jatkaminen ja digitaalisuus, twistinä on yllätyksellisyys ja trendikkyys.
Alustatalouden oppeja uusiin bisneksiin
Tiimiyrittäjät kokevat, että tämä saattaa olla heidän ensimmäinen verkkokauppabisneksensä. Kokemusta tässä bisnesprojektissa on tullut Shopify-verkkoalustasta, suurten ulkomaisten kumppaneiden kanssa toimimisesta Saksassa ja Ranskassa, sekä markkinoinnista Instagramissa ja TikTokissa.
-Olemme treenanneet myös hakukoneoptimointia. Kaikkea tätä osaamista voi viedä uusiin projekteihin.
Yhteiskehittämisestä vauhtia
Bisneksen alkumetrien vauhdittamiseksi tiimiyrittäjät ovat tehneet kehitystyötä oman osuuskunnan, Projektitoimisto Arten, tiimiyrittäjien kanssa. Yhteiskehittäminen on tuonut uusia ideoita, joita verkkokauppayrittäjät haluavat testailla. Sekä Salpakari että Muilu ovat kokeneet, että opiskeluaikana osaamisen kehittäminen aidossa liiketoimintaympäristössä että yhteiskehittäminen useamman tiimiyrittäjän kanssa on ripeä keino kehittää yritystoimintaa.
Kokeileva kulttuuri ja jatkuva oppiminen ovat tiimiyrittäjien mielestä start upin elinehto. Esimerkiksi markkinoinnin testausten tulokset ovat muuttuneet heti alkumetreillä. Kun aluksi markkinoinnissa vintage-vaatteet esiteltiin vanhojen huonekalujen vintage-tyylisissä ympäristöissä, on nyt siirrytty paremmin kohderyhmää tavoittavaan trendikkäämpään street fashion -ympäristöön.
-Opimme koko ajan, miten yleisö sitoutuu ja mikä johtaa kauppaan. On tärkeää tunnistaa nuorten aikuisten kohderyhmä, joiden tyyliin meidän markkinointimme istuu, tiimiyrittäjät sanovat.
Juttu on kirjoitettu 12.4.2023
Comments