Mitä alumneille kuuluu työelämässä?

Olet varmasti kuullut inspiroivia yrittäjätarinoita ihmisistä, jotka ovat Tiimiakatemialla tai sen jälkeen perustaneet yrityksen. Kaikki tiimiyrittäjät eivät kuitenkaan lähde yrittäjyyteen valmistuttuaan, vaan suuntaavat työelämään.

Lue mitä kolmelle entiselle Tiimiakatemialaiselle kuuluu tänä päivänä heidän työskennellessään markkinoinnin, johtamisen ja myynnin parissa. Nämä entiset tiimiyrittäjät ovat valmistumisen jälkeen hyödyntäneet oppejaan nykyisin tehtävissään ja kertovat miten Tiimiakatemia on heitä valmistanut nykyisiin tehtäviinsä.

 


 Digimarkkinoija: Ronja P. - Soul Inc.

Valmistuttuani Tiimiakatemialta muutin Helsinkiin ja työskentelin vuoden ravintola-alalla esimiestehtävissä, kunnes minut rekrytoitiin nykyiseen työpaikkaani. Työskentelen finanssiteknologian eli fintech-alalla digimarkkinoijana. Internet ja palveluiden digitalisoituminen ovat muokanneet maailmaa ja ihmisten käyttäytymistä ja minulla on ilo olla tämän muutoksen aallonharjalla.

Tiimiakatemialla en ollut niinkään kiinnostunut finanssialasta tai teknologiasta, mutta olen luonnostani ollut näppärä tietokoneiden kanssa. Pienessä, kasvavassa teknologiayrityksessä työskentely on hektistä ja asiat tapahtuvat nopeasti, kuten tiimiyrityksessä.

Nykyinen työpaikkani muistuttaa minua hyvin paljon työskentelystä tiimiyrityksessä. Olemme pieni, ketterä, joustava ja uudenaikainen työtiimi. Tässä Tiimiakatemian opit tulevatkin hyödyksi, sillä monet työpaikat eivät noudata enää ns. vanhanaikaista hierarkkista mallia, joten uuden ajan yrityksissä työskentely on erilaista.

Tiimiyrittäjyys ei välttämättä ole aina helppoa, varsinkin aluksi tiimiyrityksen alkuvaiheissa, kun kaikki oli aloitettava tyhjästä. Vaikeuksien kohtaaminen ja niiden ylittäminen tuona aikana oli erittäin hyödyllistä, sillä niitä kohtaa paljon työskennellessä markkinoinnissa erittäin kilpaillulla ja vaikealla alalla, pikalainojen parissa. Tiimiakatemiasta on ehdottomasti hyötyä nykyisessä työssäni.

Nykyiseen työnkuvaani kuuluu päivittäin hakukoneoptimointi, konversio-optimointi, hakukonemarkkinointi ja sisältömarkkinointi ja -tuotanto. Kuvankäsittely, videotuotanto ja kirjoittaminen ajankohtaisista aiheista on myös iso osa työtäni. Asiakkaillemme ajankohtainen sisältö, kuten tämä Aliexpress osto-opas, ovat tärkeitä verkkomarkkinoinnissa. Suoranaisesti mikään työnkuvassa ei ole sellaista, mitä Tiimiakatemialta tein, mutta tiimiyrityksen aikana opin miten voin tehdä ihan mitä haluan. Opin kehittämään itseäni, työskentelemään tiimissä, kokeilemaan erilaisia asioita, ottamaan vastuuta, hallitsemaan monta rautaa tulessa, markkinointia, myyntiä, ihmisten lähestymistä ja paljon muuta.

Tärkeimmäksi opiksi koen sen, että Tiimiakatemialla opit pystyväsi mihin tahansa, jos vain haluat!

 


Projektijohtaja: Janne W. - Manifantit

Valmistuin ja lähdimme Tiimiakatemialta maailmanympärysmatkalle 2012. Akatemian jälkeen on tapahtunut paljon, mitä tuskin olisin ilman tiimissämme ja projekteissa saatuja oppeja saavuttanut. Toimin nykyään finanssimaailman konsultointiyhtiössä projektijohtajana ja asiakkaitamme ovat Euroopan ja esimerkiksi Intian suurimmat pankkialan toimijat. Vedän digitalisaatioon keskittyvää monikansallista (ja monella mantereella istuvaa) tiimiä, joka koostuu aivan huippu tyypeistä. Vähän samaa sarjaan kuin akatemian projektit siis, mutta mittakaava on hieman erilainen.

Akatemian aikana opin ennen muuta hyppäämään tietyllä tapaa tyhjyyteen ja oppimaan matkan varrella. Huomasin että olen parhaimmillani kun tekemistä on sopivasti liikaa; tällöin syntyy positiivinen stressi, joka ajaa aina vain eteenpäin kohti suurempia haasteita ja juttuja. Manifanttien aikana rikoimme 1 MEUR liikevaihdon, vedin Suomen suurinta opiskelijatapahtumaa ja vastasin yhden pörssiyhtiön nuorten rekrytoinnista valtakunnallisesti. Kaikki tiimiläistemme tuella, joista osa työllistää nykyään kymmeniä muita ihmisiä. Akatemialla oppii siis tuntemaan vahvuudet, heikkoudet ja heittäytymään.

Työelämä on muuttunut ja en usko että kukaan meistä on samassa työpaikassa (tai roolissa) muutamaa vuotta kauempaa. Akatemialla tämä on normaalia, joten en voi kuvitella parempaa ympäristöä luomaan edellytyksiä ja yhteyksiä työ- tai yrittäjäelämään

Tärkein taito sinulle tulevaisuudessa lieneekin, että hakeudut oikeisiin paikkoihin ja avaat suusi, kerrot mielipiteesi ja perustelet sen käytännön kokemuksesta. Aina on tilaisuus syntyä jotakin uutta, joka avaa uusia ovia. Akatemia luo tähän viitekehyksen, kunhan otat opinnoistasi kaiken irti.

Toisin sanoen:

1) Heittäydy

2) Ajattele pitkällä tähtäimellä ja unohda turhat rajat

3) Jos homma toimii, menestys seuraa - jos ei, kokeile jotain muuta

 


 Asiakaspäällikkö: Jyri J. - Cashmir

Lähdin maailmanympärysmatkalle vuonna 2012 ja halusin kokeilla siipiäni työnhaussa ennen reissua. Kuulin monesti siitä, että maailmanympärysmatkan jälkeen saavutaan takaisin Suomeen takki tyhjänä ja ilman tietoa työkuvioista. Tästä viisastuneena lähdin hakemaan töitä myynnin parista ja kilpailuttamaan itseni työmarkkinoilla, sekä hakemaan kokemusta rekrytointiprosessista.

Päädyin hakemaan Sanoma Oyj:n  mediamyynnin Trainee-ohjelmaan. Tähän ohjelmaan järjestettiin valtavat rekrytoinnit ja paikkaa tavoitteli yli 700 hakijaa. Itse olin tuolloin hakijoista yksi nuorimpia ja vähiten koulutettuja. Tiimiakatemia valmisteli minut hyvin rekrytointiin, sillä haastatteluja harjoiteltiin jo Akatemian aikana eri projekteihin hakiessa. Haastattelussa tuli myös ryhmäkeskusteluita, missä pystyin loistamaan Tiimiakatemialla opittujen dialogitaitojen ansiosta. Suosittelijat oli helppo löytää vanhoista asiakkaista, joille olin tehnyt jo yli vuoden projekteja myynnin parissa.

Rekrytoinnissa oli 4 vaihetta, joissa jokaisessa oli uusi haastattelu. Viimeisessä haastattelussa sanoin: ”Hei, lähden nyt ulkomaille. Soitelkaa jos haluatte minut takaisin Suomeen”. Lähdettyäni reissuun koin, että nyt olin oppinut paljon rekrytoinneista mutta en pitänyt työpaikkaa kovinkaan todennäköisenä. Kun laskeuduin Fijille, avasin luurini ja olin saanut viestin: "Haluamme sinut takaisin Suomeen töihin”. Reissusta nautin vailla huolia, sillä tiesin pääseväni matkan jälkeen työpaikkaan, missä oppisin lisää mediamyynnistä. Tästä prosessista en olisi selvinnyt ilman Tiimiakatemiaa.

Akatemialla opin tunnistamaan omat vahvuudet ja heikkoudet. Ymmärsin, että vahvuuteni olivat sellaisia piirteitä, joita saatettiin peruskoulun maailmassa ymmärtää väärin ja pyrittiin karsimaan. Yksi tällainen väärinymmärretty piirre on luovuus. Tiimiakatemialla ei kangistuta perinteisiin, vaan heittäydytään tekemisen meininkiin ja loistetaan luovuuden kanssa, mikä on tärkeää minulle mainoskampanjoiden ideoinnissa.

Omien vahvuuksien löytäminen Tiimiakatemian aikana luo hyvät puitteet löytää se oma juttu. Itselleni se oli asiakkaiden kanssa työskentely ja ideointi yhdessä asiakkaiden kanssa, eli ratkaisukeskeinen myyntityö. Tiimiakatemialla oli hyvä aloittaa omien verkostojen rakentaminen. Hyödynsin näitä verkostoja Sanoman sisällä, sillä eräs yksikön vetäjistä oli entinen Tiimiakatemialainen. Hänen kanssaan keskustelimme Sanoman strategia malleista ja näiden vertailu Tiimiakatemiaan avasivat entisestään silmiä.

Nykyään työskentelen Sanoman tytäryhtiössä – yhdessä nopeiten kasvavissa digimarkkinointi yrityksissä asiakaspäällikkönä, missä viemme yrityksiä mobiiliaikaan. Ensimmäisen vuoden aikana olen esimerkiksi päässyt edustamaan Googlea ICT-messuille, missä konsultoin asiakkaita hakukonemainonnasta.

Suosittelen kaikkia löytämään omat vahvuutensa ja kehittämään niitä, jotta pääset lähemmäksi unelmiasi!

 

Terveisin,

 

Ronja, Janne ja Jyri

Tiimiakatemia-alumnit